#6 Klantverwachting managen

Gepubliceerd op 20 september 2021 om 15:59

Zo vaak wil je als klant anders, beter, sneller, vriendelijker geholpen worden. Ik ervaar het minstens 1 x per week. Het is en blijft een lastig vraagstuk om je klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. En ik geloof oprecht dat iedereen dat doet vanuit zijn beste intentie op dat ogenblik. 

Waar alles bij valt of staat is communicatie. Direct of indirect communiceren, schriftelijk of mondeling, fysiek of verbaal. Je doelgroep, je dienst of product wat je aanbied, in een online omgeving, per email, telefonisch of een afspraak in real life.......al deze factoren zijn afhankelijk hoe je met je klant moet communiceren. 

Wat verwacht je doelgroep van jou? Allemaal vragen waar ik enorm graag mee bezig ben. Mijn expertise is relatiegericht communiceren. Het begint allemaal bij het uitstippelen van de route die een klant doorloopt om klant te worden, een tevreden klant te blijven, als klant verrast te worden of misschien wel om zijn complimenten of verbeterpunten kwijt te kunnen. 

Afgelopen zomer bestelde ik lampjes via internet, vandaag besteld is morgen in huis. Fantastisch! Een half uur na bestelling word ik gebeld door het betreffende bedrijf. De medewerker geeft aan dat de lampjes helaas niet leverbaar zijn binnen 1 dag maar garandeert me dat ze einde van de week uitgeleverd worden. Ik was blij verrast door het telefonisch contact. "Wilt u daarop wachten, mevrouw?" Of wenst u uw geld terug? Het is zo makkelijk om een mailtje te sturen maar een persoonlijk belletje doet zoveel meer. 1 dag later gaat de bel en ontvang ik een pakket met de bestelde lampjes. Blij verrast dat ik mijn bestelling alsnog binnen 24 uur ontvangen heb. 

Aandacht voor je klant helpt. Dit bereik je alleen door het klantproces helemaal in kaart te hebben, te weten wat er speelt en hoe je communiceert met je klant. De kunst is om dit communicatiebeleid organisatie breed uit te rollen zodat je uniform naar buiten treedt in je relatiegerichte communicatie. 

Ik help je graag om dit binnen je organisatie op te zetten en te implementeren. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.